vrijdag 23 januari 2015

Vreemde kinderen



Ik kom nog even terug op dat oude boekje 'Gastarbeiders in Borgerhout', ik heb het inmiddels gelezen. Er staat geen jaartal in, maar ik vermoed dat het ergens in de eerste helft van de jaren 1970 is uitgegeven. In feite was het een initiatief van bezorgde buurtbewoners die een signaal afgaven richting de beleidsmakers: er komen steeds meer allochtonen in de wijk wonen, en ontwikkel daar eens een beleid rond. Net als nu is dat indertijd niet gedaan.

De bovenste foto komt uit een ander boekje (Borgerhout Zwart op wit, 1982) dat dezelfde problematiek aankaartte. Daaronder een fragment uit de eerder genoemde brochure met wat aantallen van 'vreemde kinderen' in de Borgerhoutse scholen.

Leerzaam. Ik ga eens zien of ik dat soort boekjes in zijn geheel online kan zetten, In het kader van de geschiedschrijving zeg maar. En inmiddels ben ik ook één van de schrijvers op het spoor. Er valt wat uit te spitten.

(uit het archief: dit verhaal staat in schril contrast met de opvang van Hongaarse kinderen)

Geen opmerkingen: