woensdag 4 maart 2015

All you can't eat



In Borgerhout hanteren meerdere blogschrijvers de virtuele pen. Het woord blog is een afkorting van ‘weblogboek’, een virtueel logboek waarin de blogschrijver informatie meedeelt aan zijn lezers. Die vormen dan een ‘community’. Vandaag wil ik hier een nieuwe en maatschappelijk erg relevante blog belichten: ‘All you can’t eat’. Blogger is Linde De Vroey, geboren en opgegroeid in Borgerhout. Haar vader kwamen we hier al eerder tegen. En ook haar nonkel Geert wandelde met een groep gelijkgestemde zielen hierlangs voorbij. Maar terug naar ‘Alles wat je niet kan eten’. Op deze blog staan recepten zonder gluten, koemelk, eieren, soja, maïs, suiker of noten. Eenvoudige en gezonde gerechten die volgens de schrijfster in het mate van het mogelijke ook nog eens goed zijn voor milieu en portemonnee. Linde vertelt zelf van waaruit deze blog ontstaan is.

“Ongeveer een jaar geleden kreeg ik te horen dat ik overgevoelig ben voor koemelk, eieren en tarwe. Later ontdekte ik dat ik ook gerst, rogge, maïs (en in mindere mate haver en boekweit), soja, noten, pinda’s, de meeste bonen, kikkererwten, champignons, gist en suiker maar moeilijk kan verdragen. Dat vroeg meteen om een complete aanpassing van mijn dieet – en daarbij ook mijn hele levensstijl. Geen cappuccino met koffiekoek on the go, geen broodjes tussen de middag, geen snelle pasta meer. Plots moest ik mijn leven beginnen te organiseren en op zoek gaan naar nieuwe ingrediënten en recepten voor mijn dagelijkse kost. Maar wat ik ervoor terugkreeg was het meer dan waard. Vóór mijn dieet was ik constant moe, misselijk, draaierig, wazig en voelde ik me vaak ziek, slap en depressief. Deze symptomen verminderden geleidelijk aan en ik ben weer in staat een normaal leven te leiden.” 

Linde ging op zoek naar evenwichtig en gezond eten dat net zo lekker smaakt als een ‘normale’ maaltijd en vooral makkelijk en snel te bereiden is. Zij kreeg een creatieve ingeving om de recepten die ze zelf gaandeweg bijeen sprokkelde of uitwerkte op het web te plaatsen. Niet alleen voor mensen die zich in eenzelfde situatie zouden bevinden. Maar voor iedereen die een gezonde levenswijze nastreeft. En dus ontwikkelde zij haar eigen blog onder de naam ‘All you can’t eat’. Met de gerechten mooi verdeeld in rubrieken als ‘ontbijt’, ‘brood & crackers’, ‘hoofdgerechten’, ‘salades & soep’ en ‘zoet gebak & deserts’. Je mag gerust gaan neuzen en gerechten uitproberen. Linde vraagt enkel als je een recept zou delen om te verwijzen naar haar blog. Als erkentelijkheid voor het werk dat zij al gedaan heeft en nog zal doen. 

Titel = blog

Foto = Linde De Vroey

Geen opmerkingen: