vrijdag 20 maart 2015

De boekendief

Vorige week riep ik nog hoera voor Sven Gatz. Dat wil ik bij deze onmiddellijk intrekken. Ik herhaal, onmiddellijk. Meer zelfs, ik wil dit vervangen door ‘awoert voor den Gatz’! En ik zal jullie ook zeggen waarom. Gemeenten zijn vanaf volgend jaar niet langer verplicht om een lokale bibliotheek in te richten. De Vlaamse regering geeft hen meer autonomie om hun middelen vrij te besteden.

Ik herinner mij nog mijn kinderjaren. Er was een parochiale ‘boekerij’ om de hoek. Als jong knaapje kon ik daar makkelijk alleen naar toe. En ik moet zeggen, ik heb daar boeken verslonden. Vermits elke parochie een ‘boekerij’ had, vond je boeken binnen loopafstand. Toen wijlen Rika De Backer in 1978 het bibliotheekdecreet invoerde, werden de kleine privébibliotheken door de nieuwe en grote openbare bibliotheken opgeslorpt. Die grotere bibliotheken hadden een ruimer aanbod, een poging om het leed om het sluiten van al die lokale boekerijtjes te verzachten.

In 2011 echter werden in Antwerpen zeven buurtbibliotheken gesloten. Bovendien werd er gemorreld aan de openingsuren van andere bibliotheken zoals Arena die ook Borgerhout extra muros bedient. Verantwoordelijk schepen van cultuur Philip Heylen (CD&V) had begrip voor het protest maar liet bij monde van zijn woordvoerder weten: “mensen zien het grotere verhaal niet.” Die mensen die het grotere verhaal niet zagen beweerden in al hun onwetendheid dat het hier om een blinde besparing zou gaan. Bovendien voorzag de stad in alternatieven zoals de bibbus die eens om de zovele maanden langs kwam gereden.

Nu heeft Vlaams minister van cultuur Sven Gatz (O-VLD) beslist dat de extra middelen voor het Gemeentefonds niet ‘geoormerkt’ zullen zijn. De 50 miljoen die Vlaanderen vanaf 2015 nog voorziet voor de ondersteuning van de lokale openbare bibliotheek, verdwijnt in een grote pot die verdeeld wordt onder de gemeenten op basis van parameters zoals het inwoneraantal. De lokale besturen zullen zelf beslissen of ze een bibliotheekwerking nodig hebben en hoe die eruit zal zien.  Als de  gemeenten voortaan zelf kunnen beslissen waaraan ze het geld besteden, kan dat evengoed in de aanleg van riolen gepompt worden dan in de aanleg van een boekencollectie.

Met alle begrip voor een armlastige stad die keuzes moet maken maar ik vind dat we in een verkeerde richting marcheren. Boeken uit de bib zijn een erg makkelijke en toegankelijke vorm van cultuurparticipatie. Zij zijn elementair in het verwerven van kennis van de Nederlandse taal. Door het aanbod gestaag af te bouwen, verhoog je de drempels om een boek te ontlenen. Want wie haakt er het eerste af als je een hele reis moet ondernemen om in een bibliotheek te geraken. Uiteraard de kwetsbare groepen in onze samenleving het eerst. Of de groepen die niet gewend zijn om naar de bib te gaan. En dat zijn misschien net de groepen waarvan de kinderen baat zouden hebben om heel veel te lezen. Als pa en ma druk in de weer zijn, probeer dan maar eens als kind om aan een boek te geraken. Op je fietsje springen om even snel naar de bib aan de andere kant van het district te rijden zit er niet meer in.

Titel = boek


Geen opmerkingen: