woensdag 15 april 2015

Meet you in the subway






 


.

Een mens heeft soms niets beters te doen dan een wandeling te gaan maken in één van die grote nutteloze werken.

Nu ja, nutteloos...  35 jaar na de oplevering van de ruwbouw zal er om de 7,5 minuut een sneltram door de Reuzenpijp rijden. Mooi afgewerkt station Zegel, trouwens (foto's 1 en 2). Er zijn echter een paar helaasjes.
  • Helaas zullen niet alle stations van de 'pijp in gebruik worden genomen. Station Drink (foto's 3 en 4) wordt enkel als nooduitgang gebruikt.
  • Helaas moet de term 'sneltram' met een korrel zout worden genomen. Die tram gaat immers over de Herentalsebaan tussen het Mestputteke en de Florent Pauwelslei rijden en daar is de 'baan een straat ter breedte van de Vinçottestraat... 
  • Helaas is het enkel de nieuwe lijn 8 die er gebruik van zal maken. De 10? Wanneer alle bomen even dik zijn, Pasen en Pinksteren op één dag vallen en het in de hel sneeuwt.
Half-nutteloze werken, dus.

Foto 1 : Station Zegel perron richting stadscentrum
Foto 2 : Oversteekplaats tussen Sint-Janstraat en Zegelstraat
Foto 3 : Station Drink oversteekplaats tussen Ecohuis en Eliaertsstraat
Foto 4 : Trap richting perron niveau -3 richting Deurne
Foto 5 : Uitgang Drink aan de kant van het Ecohuis

De laatste foto doet vermoeden dat roltrappen niet waren voorzien aan deze in- en uitgang. Ook aan de kant van de Eliaertsstraat zijn er enkel gewone trappen. Nochtans ligt het niveau -1 vrij diep, mijn schatting is tussen de 8 en 10 meter...


1 opmerking:

Dirk Kint zei

Zou het een goede zaak zijn om ook de 10 onder de Turnhoutsebaan te laten rijden?
Voor de leefbaarheid van Borgerhout zeker wel, maar voor de verbinding met de binnenstad toch niet, me dunkt. Een ondergrondse 10 zal immers niet meer tot aan de Melkmarkt kunnen geraken. Of ze dat in Deurne prettig gaan vinden weet ik niet.
Het is afwegen: een tragere link met de stad of plaatselijk meer leefbaarheid.