vrijdag 27 januari 2017

Magical Mystery Tour



De eerste keer dat ik dat busje met toeristen door mijn straat zag rijden vond ik het maar vreemd. Borgerhout, opgenomen in een toeristische route? Vandaag heb ik een ritje meegemaakt. Ik ben overtuigd: doen! Allemaal!

Voyage Local heet het dus. Om te beginnen met dat busje, daarvoor alleen al is het de ervaring waard. Het ding is uit 1963, een opzienbarende verschijning in het hedendaagse straatbeeld en je ziet de mensen staren: 'Wauw!'. En in die oldtimer maak je dus een rit van ongeveer anderhalf uur door Antwerpen.

We begonnen aan de Sint Jansvliet, en vandaar ging het via de Noorderdokken, de Seefhoek, Stuivenberg en Borgerhout naar Zurenborg, en van daar via het stadspark terug naar het beginpunt.

Jamil is een uitstekende gids. Ik vind van mezelf dat ik wel wat weet over de geschiedenis van Antwerpen (in het algemeen) en Borgerhout (in het bijzonder), maar ik heb toch weer wat bijgeleerd. Je krijgt een onderhoudend verhaal, geen opsomming van droge feiten maar een levende geschiedenis van de stad en de buurten waar normaal toeristen niet zo snel zouden komen. Heel grappige anekdotes ook trouwens.

Kortom: een aanrader. Niet alleen voor jezelf, maar ook ideaal om eens te doen met vrienden en familie die Antwerpen en onze buurt niet zo goed kennen.

Boekingen en andere info: de website staat hier, KLIK

Geen opmerkingen: