maandag 5 januari 2009

Nummer 250







Dat gaat de goeie kant uit!
(Dat zullen ze dik 63 jaar geleden vast ook gedacht hebben, toen ze deze colonnes Amerikaanse soldaten verwelkomden.)

Foto's genomen in de Statielei, op de eerste dag van de bevrijding van Borgerhout. Foto's genomen door meneer Neefs van de gelijknamige fotowinkel aldaar gelegen.

Op de eerste foto zie je het pand waar later 'den electrabel' zou komen. En nog later het atelier van Panamarenko.
Op de tweede foto zie je op de achtergrond 'In de verfmolen' van Arthur Maes, met daarnaast een beenhouwerij. (Naast lakken en vernissen was Arthur blijkbaar ook een krak in verwennen.)
De derde foto tenslotte, toont links onder Eduard Schillemans (met bolhoed) naast zoon Pierre (in overall). Allebei elektriciens van beroep.

Foto's september 1944 uit de collectie van Eddy Schillemans.

8 opmerkingen:

Hans H zei

We hebben al heel wat stoeten zien passeren op de Turnhoutsebaan, maar deze is veruit de indrukwekkendste.

simon zei

Ze zouden graag nog eens terugkomen, maar zijn nog even druk bezig met ergens anders 'indruk' te maken...

Hans H zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
elise zei

Zeg, zotte meneren, beseffen jullie wel wat een uniek fotomateriaal dit is? Ik ben hier zeer zwaar van onder de indruk. Super foto´s !!

Erwin zei

Euhm, het zijn Engelse - of beter - Commonwealthsoldaten. De Amerikanen hebben het Franstalige landsgedeelte bevrijd.
Niet adt ik wil muggeziften...

Hans H zei

Simon moet morgen in de hoek.

Engelsen en Canadezen.

Ze vrijden al hier,
ze vrijden al daar,
en zo hebben ze op den duur
heel Borgerhout bevrijd.

simon zei

Bedankt voor de puntjes op de i, Erwin. Ik heb het ook maar van horen zeggen. In tegenstelling tot Hans was ik toen nog niet geboren.

Unknown zei

Ongelofelijke foto's!!! Ikzelf was op dat ogenblik (1944) 3 jaar en woonde in de Zendelingenstraat, ik denk nr 56 of 58. Vermoedelijk staan mijn groutouders en/of ouders ook ergens tussen die mensenmassa.