maandag 2 februari 2009

Intrek



Bovenstaand gebouw -gelegen in de Oudstrijdersstraat, en thans omgebouwd tot flatgebouw- deed van 1893 tot 1955 dienst als rijkswachtkazerne.

In oktober 1957 nam de politie hier haar intrek.

De portier op de bovenste foto was niet echt een portier; maar een heuse agent. Hij was die dag zijn snor thuis vergeten en mocht daarom niet binnen. Met zulk onprofessioneel gedrag kon commissaris Van Doosselaer niet lachen. Wat hij dan wel weer leuk vond, waren de vernieuwde stortbaden.

Hierover zou ik kunnen vertellen dat het in die tijd erg belangrijk was om de zeep niet te laten vallen. Maar omdat mijn madam daar de humor niet van inziet, zie ik hier van af...

(Uit: Borgerhout 1958 van Gaby Quaeyhaegens)

4 opmerkingen:

Hans H zei

Ik zie de humor van die zeep ook niet zo in. Leg dat eens uit.

simon zei

Bij jou thuis of bij mij thuis?

Hans H zei

Misschien is zo'n douchecel van de politie wel een geschikte plek voor een slideshow·

Unknown zei

Ben ik in mijn jonge jaren véél binnengeweest. En niet om iets "stouts" uit te gaan zitten maar wel om mijn vader te gaan bezoeken die er werkte... Ik heb nog een hoop foto's uit die tijd en van binnen...