vrijdag 27 maart 2009

Architecture parlante (4)


Omdat niemand me kan vertellen wat dit mooie, sprookjesachtige torentje precies is, raad ik maar een beetje op basis van wat ik zie vanuit de Bothastraat.

Het doet me namelijk met zijn vorm heel sterk denken aan de typisch Antwerpse pagaddertorens. Een pagaddertoren is een toren die succesvolle reders bij of aan hun huis lieten bouwen om van daaruit naar de aankomst van hun schepen uit te kunnen kijken. We spreken van de 16de eeuw. Gaandeweg werd dat opvallende bouwsel meer een statussymbool dan een uitkijktoren: aan de toren kon je zien dat de zakenman erg succesvol was. In het historische hartje van Antwerpen zijn nog een aantal van die torens te vinden.

Borgerhout ligt nu een beetje ver van de Schelde. Maar wie weet vond architect Vermeulen het wel een grappig idee om de lucratieve nijverheden in de werkplaats in de Kattenberg op deze manier vanuit de Bothastraat zichtbaar te maken?

Andere, meer op feiten gebaseerde suggesties zijn meer dan welkom.
(Foto van Elise Hooft, lente 2009)

1 opmerking:

Coralin Jans zei

Ik kijk elk jaar weer uit naar 'Lente in de Bothastraat'
Op andere tijdstippen in het jaar vind ik dit een eerder troosteloze straat, maar als die bomen bloeien, dan ga ik met plezier langs dit fleurige hoekje. Fijn dat iemand er nu zo'n mooie foto van heeft gemaakt.