dinsdag 17 november 2009

Deur: art nouveau




Dankzij het recente kerkverhaal van Simon, ben ik eens gaan grasduinen daar in de omliggende straten. Ik moet toegeven dat ik niet wist wat een prachtige huizen daar staan.

Bijvoorbeeld deze tweeling in de Guldensporenstraat, een straat die in 1902 geopend werd als Zwarte-Leeuwstraat, maar naar aanleiding van de herdenking van de roemrijke Guldensporenslag, al snel een nieuwe naam kreeg.

Je vindt er een hele reeks kleurrijke begin-20ste-eeuwse bakstenen gevels, waaronder een aantal in art nouveau.

Zoals meestal in het Antwerpse, zit de art nouveau-invloed vooral in de (hier grotendeels weggekapte) ornamenten en in het prachtig uitgevoerde schrijnwerk met mooie roedeverdeling. Gevelopbouw en interieurindeling blijven klassiek, in tegenstelling tot wat Horta heeft voorgedaan.

Foto vandaag genomen.

2 opmerkingen:

Julie zei

Goedemiddag,

'k Weet niet goed of ik het hier mag vragen, maar heeft er iemand enig idee waar ik een voordeur op maat kan laten maken? Geen nieuwe maar een 'oud' model zoals deze art nouveau deuren?
Ik kijk al maanden rond op internet maar kom tweedehands geen enkel model tegen dat in aanmerking komt...

Alvast erg bedankt!

Julie Loonen
Julie.Loonen@yahoo.com

Hans H zei

'k Weet niet of het nog bestaat, maar tot een paar jaar terug kon dat bij Alinhout in de Maatstraat.