dinsdag 24 november 2009

In onderzoek (2)




Ik gooi nog eentje in de groep.

Kwekerijstraat, rechts van de scoutslokalen: het lijkt op het eerste zicht een kapelletje, maar een kapelletje zonder raampjes is een beetje raar, zo vind ik.

Dus denk ik dat het misschien wel een sluipweggetje is naar de achterliggende Sint-Annakerk in de Goedendagstraat. De luchtfoto ter staving van deze gok. Het "kapelletje" is gelegen tussen de huizen, ter hoogte van het rode pijltje, de kerk is te herkennen aan het grote rode pannendak er links boven.

Graag dus een resem data, ontwerpers en breed uitwaaierende bouwhistorische nota's over kerk en bouwseltje.

Met dank.

(Ik nam de foto op 17/11/2009)

3 opmerkingen:

elise zei

Via een heel vriendelijk bericht op facebook kwam ik te weten dat je door dit "kapelleke" idd naar de kerk erachter kunt. Maar je komt eerst op een binnenkoer waarrond de lokalen zijn van de scouts; tot 2 jaar geleden de Chiro Targo.

Ludo zei

Langs dit poortje liep ik van 1947 tot 1949 door om 7u. bevroren van de kou soms om naar "de kapel" te gaan ter voorbereiding van mijn Plechtige Communie. Tijdens onze eerste kennismaking kregen we daar een kaartje dat we iedere morgend door Mr. de onderpastoor, er waren er toen vier, moesten laten afstempelen als bewijs dat we aanwezig waren.

Lieve's genealogy and familyhistory blog zei

Dit was de doorgang naar de St.-Annakerk en naar de lokalen van de Chiro: de meisjesgroep zat hier St. Godelieve of de "Botinnekesgroep". De jongens kwamen toen bijeen in de Wijnegemstraat: St. Tarcitius, waar nu Rataplan zit. Later zijn de 2 groepen samengegaan en zo kwam men aan de naam Targo. De oud-leden komen terug samen!