vrijdag 6 november 2009

Scholendans



Borgerhout kent veel scholen op verschillende locaties.

De - waarschijnlijkst - oudste nog bestaande school bevindt zich in de Kroonstraat op het nummer 122.
Er valt veel te vertellen over deze school. Veel meer dan in dit nederige blogje kan.
Laten we ons dan maar beperken tot een aantal data:

  • 1845 : de school wordt als privé-school opgericht. Het adres is dan Kroonstraat 76
  • 1912 : de school verhuist naar het nr. 122
  • Omstreeks 1928 : de school wordt door het Vrij katholiek Onderwijs als parochiale school overgenomen.

  • 2005 : het oude gebouw wordt onbewoonbaar verklaard en een nieuwbouw wordt opgetrokken. Deze beslaat de Kroonstraat, Borgerhoutsestraat en Bloemstraat

  • De ingang van de school bevindt zich in de Borgerhoutsestraat en aan de Bloemstraat bevindt zich het sportterreintje dat ook door buurtkinderen gebruikt wordt.

    Op de bovenste foto ziet men het oude schoolgebouw, op de onderste de nieuwbouw uit 2005. Het huis rechts op de foto staat er nog en heeft er een verdieping bijgekregen. Er wordt dus niet altijd afgebroken in Borgerhout.

    Wie meer informatie wil over de geschiedenis van de school, verwijs ik in een bui van beroepsmisvorming door naar het artikel Van Instituut Bellens tot Mikadoschool : het verhaal van een school in Borgerhout 1845 - 2009 door Lieve Tireliren in het Heemkundig handboekje voor de Antwerpse regio van juni 2009.

    Beroepsmisvorming 2: Op dit adres bevond zich ook een privaatrechtelijke openbare bibliotheek Utile Dulci. Deze was enkel open op zondag tussen 10.30u en 12.30u.
    Wie hier informatie over heeft, mag die altijd bezorgen.

    Foto's : eigen collectie.

    5 opmerkingen:

    Marieke Saelens zei

    Dat is boeiend! Ikzelf ben leerkracht in deze school en wil de kinderen wat bijbrengen over de geschiedenis van onze school...

    Erwin zei

    Hoi Mariek,

    Dank je voor de reactie. Mocht je info hebben over de bibliotheek die daar ooit was, kun je mij die dan bezorgen?

    Als bib-bediende heb ik daar meer dan gewone belangstelling voor.

    Unknown zei

    ik heb daar 1 jaar in kleuterklas gezeten rond 1968, en in de jaren 70 ging ik daar naar de boekerij, ik heb daar altijd maar een ingang geweten en dat was aan de kroonstraat, en ik herhiner mij dat de boekerij was de eerste deur rechts als je binnen kwam. De ramen op de foto dat was dus de boekerij. Ik denk dat je verkeerd bent met ingang aan de borgerhoutse straat en de bloemstraat. toen was dat een open wijk en helft kroten tussen de bloem straat en de kroon straat.

    al zei

    De bibliotheek die er was gevestigd heette Utile Dulci, gerund door een geestelijke. Hij controleerde de leeftijd bij het ontlenen van bepaalde boeken.

    Unknown zei

    Ik kende daar het leerkrachtenteam van weleer.