donderdag 1 april 2010

Vrouwelijke handwerken



"Zoals beloofd hier de klasfoto van het derde leerjaar (1966-1967, bovenste foto) van het Instituut Van den Bussche, Van Geertstraat 35-37 te Borgerhout. Klastitularis was mevr. Verbist, de directrice was mevr. Clément. Het was een school waar we van in de kleuterschool Franse liedjes en gedichtjes leerden. Vanaf het eerste leerjaar kregen we Franse les. Het was een school waar beleefdheid, "etiquette", eerlijkheid, "vrouwelijke handwerken", godsdienst en Franse taal héél belangrijk waren.

Lichamelijke opvoeding kregen we nauwelijks, de turnzaal was ook de speelplaats, dus als het regende of het te koud was hadden we geen turnen. Wel gingen we elke week te voet naar het Astridbad voor onze zwemles onder leiding van mevr. Haustermans (leerkracht 5de leerjaar). Vanaf het tweede leerjaar gingen we op zeeklassen, bosklassen en sneeuwklassen.

Jongens waren maar toegelaten tot het eerste leerjaar, daarna moesten ze naar de jongensschool. De school werd vooral bevolkt door dochters van de zelfstandigen in de buurt.

Hélène Feyaerts

(onderste foto: sneeuwklassen Instituut Van den Bussche 6de leerjaar 1969-1970 in Maloja. Let op de zelfgehaakte mutsjes (allemaal dezelfde!) en de zelfgebreide kousen (natuurlijk niet zichtbaar))"

3 opmerkingen:

nicole zei

dit zijn prachtige herinneringsfoto's aan een prachtige schooltijd.
Ik ben Nicole Strauven en het doet iets, wanneer je een foto van je inmiddels overleden mama ontdekt! Danku

Philippe Serluppens zei

Een prachtige tijd.
Heb in de kleuterklas van mijn tante Christiane De Vos Knapen gezeten tevens de zus van Simone Strauven Knapen van het 6de leerjaar en beiden zus van mijn moeder zaliger Alice Serluppens Knapen.
Het eerste studiejaar en tevens het laatste jaar in deze school had ik les van mevrouw Pigmans
Spijtig en triest dat de school en gebouwen uitgezonderd één misschien niet meer bestaat.
Als iemand nog foto's heeft van toen dan hebben die veel waarde voor velen.

Unknown zei

Beste mensen

Mijn naam is Helga Van Beeck en ik ben op zoek naar informatie over het voormalige Van den Bussche-instituut. Alle informatie is welkom. Ik ben een wandeling in Borgerhout aan het voorbereiden en de school zit in mijn route. Ik ben geen oud-leerling van de school. Maar het zou wel heel erg fijn zijn om deze school wat meer tot leven te brengen via verhalen.
Kan iemand mij hiermee helpen? U zou mij er een enorm plezier mee doen. Ik ken wel iemand die in de huidige site woont. Er resten nog wel enkele overblijfselen van de school die geïntegreerd worden in de nieuwbouw.
Met vriendelijke groet