vrijdag 30 juli 2010

Met uw centen...






Gelijk welke overheid in gelijk welke Staat heeft een behoefte aan geld. Waar haalt men dit geld? Bij de burgers. Hoe? Door belastingen te heffen.
En daarom had Borgerhout een belastingkantoor en niet één maar meerdere.

Het eerste kent u, want dat is hier in vol ornaat te zien

Het gebouw op de eerste foto bevindt zich op de Turnhoutsebaan. Enkele jaren geleden werd het verbouwd tot gezinswoning, maar de eerste verdieping en hoger geeft nog een beetje weer dat het ooit majestueus moet zijn geweest.

Het gebouw op de tweede foto bevindt zich op de Collegelaan en was tot begin jaren '90 (precieze datum nog niet gekend) in gebruik als lokaal kantoor, voor alle diensten verhuisden naar de Italiëlei.

Nu weet u waar uw centen naar toe zijn gegaan...


Foto's : Erwin. Info: Adresboek van de stad Antwerpen en randgemeenten 1951 (Ratinckx)

4 opmerkingen:

Geert zei

ik zou toch maar oppassen met de gegevens uit die telefoonboeken over te nemen, te gaan fotograferen en dan dit op de blog te zetten.
Het is zo dat tussen het verschijnen van jou telefoonboek en nu de nummering af en toe is veranderd op de Turnhoutsebaan.
Zelf vrees is ik dat dit niet een belastingskantoor is geweest maar het woonhuis van een familie die ik nu aan het onderzoeken ben.
Dit huis heeft de grootste hof van iedereen daar in de buurt.

Erwin zei

Gert,

Ik zal niet zeggen dat ik 100% juist zit, maar toch zeker 80.

Ik heb verschillen,de adressen gecontroleerd om te zien of de nummering kon overeenkomen en dat lijkt me voorlopig wel het geval.

Het wil niet zeggen dat ik me niet vergis, maar voorlopig ziet dat er niet zo uit.

Over naar andere lezers, zou ik zo zeggen.

elise zei

Om methodologisch juist te werken, moeten jullie naar het archief van het kadaster, heren!

Cavenske zei

Voor een blik op de binnenzijde van het gebouw aan de Collegelaan kan je mij altijd een berichtje laten. Mvg ;-)