zondag 6 maart 2011

Dodoens


Een kritische lezer is een zegen voor elke blogger. Zo wees Julie Lelièvre mij op mijn consequent verkeerde schrijfwijze van de Dodoensstraat (ik vergat telkens een 's'). De straat is nl. vernoemd naar Rembert Dodoens (1517 of '18 - 1585, wiki). Gelukkig heb ik de tijdgeest mee en kan ik de schuld afwentelen op de Franstaligen, die op oude postkaarten de spelling Rue Dodoen hanteerden (kijk maar) en die ik kritiekloos overnam.

Als goedmaker plaats ik een correct gespelde foto van deze straat, en daarbij wat onderbouwde info:
"Rechte straat met nog gave gevelwanden: neoclassicistische bepleisterde en beschilderde enkelhuizen (XIX d) met lijstgevels van drie trav. en twee (nrs. 41-43) of drie bouwl. met centrale balkons of erkers (nrs. 22-24),. Zeer uniforme onpare straatzijde; pare kant minder homogeen, doch rijker versierd. Enkele bakstenen neorenaissance-huizen: nrs. 14, 16 (vier trav. en brede erker), 26 en 28. Verscheidene identieke huizen, o.m. nrs. 18 en 20, 22 en 24, 26 en 28." (VIOE)

En voorzover ik kan nagaan heb ik alle 's'-en verdubbeld.

(plaatje uit Bouwen door de eeuwen heen, deel 3nd (1992))

Geen opmerkingen: