maandag 18 juli 2011

Op zoek naar de zorg





Naar aanleiding van mijn stukje over de beschutte werkplaats in de Engelselei ("Zorg voor de minder-validen") kreeg ik onderstaande mail van Jos Hermans (samengevat):

"In 1973 heb ik een jaar gewerkt in de Engelselei. Wij gebruikten toen een groot magazijn, gelegen tussen het Lt. Naeyaertplein en de Oudstrijdersstraat. Een rood/oranje baksteen gebouw, met op ongeveer 2 meter hoogte industriële ramen, en in het midden een grote poort. Boven was een bedrijf, Luckerath (als ik het goed heb), daar werd bijvoorbeeld geëmailleerde draad van grote bobijnen overgespoeld en op kleine bobijnen overgezet.



Ik herinner me nog de vloer boven, deze was in een soort gele bakstenen. Er werkte één arbeider die het bobineerapparaat (zware elektrische motor) bediende, die via hoger bevestigde wielen en riemen de bobineer machiene aandreef.Er werkten wel enkele arbeidsters, maar ik kan me niet herinneren dat het een voorloper was van werkverschaffing aan minder validen, en zeker aan geen kleine 100.



Ik meen dat het over dat gebouw gaat. Mogelijk is de goede opzet snel onderuit gegaan, en werd het snel daarna ingenomen door de fa. Luckerath."

Het zou best kunnen dat Jos gelijk heeft, en misschien ook niet. We zijn het er inmiddels samen over eens dat we het eigenlijk niet weten. Als Jos het bij het rechte eind heeft dan heeft de "zorg voor minder-validen" er maar héél kort gezeten. Volgens de bedrijvengids van 1967 was hier in ieder geval tot dat jaar (de uitgang van) Josco, de fabrikant van houten speelgoed, dat staat trouwens ook nog steeds op de gevel (zie ook de hoek van de Sterlingersstraat en de Eugeen Joorsstraat). Wordt vervolgd.

Naschrift: de firma Luckerath bestaat nog steeds (Belgische vestiging in Geel, website), in het gebouw op de foto zit nu Dago NV (meer website).

Geen opmerkingen: