zaterdag 7 januari 2012

Functievergoeding




Laatst postte ik een kort stukje over de mannen van de vuilkar, vanwege de staking en de belabberde dienstverlening van de laatste tijd. Maar afgelopen week hebben ze goed hun best gedaan, dus als bonus functievergoeding geef ik ze een foto uit de oude doos. Zo ben ik dan ook wel weer.

In het genoemde stukje vroeg ik me af waar het hoofdkwartier der vuilmannen vroeger was. Er kwam een prompte reactie van Ludo Wils, die later ook nog een mail stuurde met een toelichting: "Gebouw en gronden waren wel 100 x 100 meter en de Bankstraat en de Hollandselei en de Buurtspoorweglei omzoomden de gebouwen en gronden."

De Buurtspoorweglei dus, maar dat had ik kunnen weten want Erwin schreef er ruim twee jaar geleden ook al eens over (hier). Was even uit mijn korte termijngeheugen verdwenen.

De Bankstraat en de Hollandselei zijn - net als bijvoorbeeld de Franselei en de Rotterdamstraat - verdwenen Borgerhoutse straten. Afgebroken wil dat zeggen.

foto uit Borgerhout 1958

1 opmerking:

Ludo zei

Zouden er veel Borgerhoutenaren geweest zijn die de "Hollandselei" kenden ? Dat was het verlengstuk van de Franselei vanaf de Bankstraat richting Piottenberg. De Hollandselei was een verharde weg die langs de sporen van het rangeerstation doorliep tot aan het Schijnpoort. Langs die weg kon je tevens te voet naar het Sportpaleis