maandag 19 maart 2012

Boekerij Conny












Een conclusie die we hier op deze blog al eerder trokken: de middenstand regeerde Borgerhout. Natuurlijk zijn er nog veel winkels en andere handelszaken over, maar als je oude foto's bekijkt lijkt het soms wel of iedereen een handeltje uitbaatte.

Hierboven twee foto's van de hoek 's-Herenstraat/Schoenstraat anno 1977. Daar was toen boekerij Conny gevestigd. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er verkocht werd. Tabak in ieder geval. En tijdschriften denk ik. Maar dan ben ik al aan het gokken.

De winkel is verdwenen en een gewoon woonhuis geworden. Het is bij mij niet bekend wanneer die transformatie heeft plaatsgevonden.

bovenste twee foto's © Agentschap Onroerend Erfgoed

6 opmerkingen:

Miguel zei

Op de middelste foto zien we op de volgende hoek (met de Maréestraat , een uitgebrand hoekhuis. Dat was een frituur.

Anoniem zei

Over boekerij Conny kan een zekere Roerbert Conny u veel meer vertellen!

Hans H zei

Wie is Roerbert Conny?

Unknown zei

Ik weet niet van welk jaar de bovenste foto's zijn, maar toen ik +/- 10 jaar was (1962) was die hoek een mini- bibliotheek. De uitbater heette Sylvain en je kon daar boeken huren en ook strips zoals "de kapoentjes". Ik dacht ook dat het gecombineerd was met sigarettenverkoop en dagbladhandel, maar daar ben ik niet zeker van.

Hans H zei

1977, zoals vernoemd in de tekst.

Paul zei

Dat was inderdaad een gazettenwinkel waar je ook boeken kon huren