dinsdag 27 maart 2012

Ja! (uit: Macbeth, IIde akte scène II)







Er is niks leuker dan citeren. Het geeft de schrijver een aureool van belezenheid, en het is nog makkelijk ook. Ik strooi dus regelmatig citaten in het rond (zie titel).

Bij de foto's hierboven moest ik denken aan iets dat ik ooit las in het boek Het Belgisch Labyrinth van Geert Van Istendael (pagina 219 van de 17e, geheel herziene druk). Daarin gaat het over de Belgische missionarissen, en daarvan zien we hierboven een aantal koppen.

Dat zijn de missionarissen van het Heilig Hart, tegenwoordig gevestigd aan de Te Boelarlei, vroeger in intra-muros. En de tekst waaraan ik moest denken:

Die jongens gingen vanuit de polder, vanuit de Kempense dennenbossen, vanonder de koe, recht het klooster in, leerden er Latijn, Chinees, Lingala en nog wat andere talen.

(...) Een ex-scheutist (...) zei me dat die kerels pas ontloken in de wildernis. Ze konden alle sporen lezen, waren meesterschutters met boog en geweer en hadden nog een stuk of wat Europese trucs achter de hand. De zwarte vrouwen werden hun gegund als dat zo uitkwam.

En dan ga je toch anders naar die mannen kijken. Ja, toch?

foto's uit de collectie van Xavier Van Mol

Geen opmerkingen: