vrijdag 19 mei 2017

De stad helpt gierzwaluwen om onderdak te vinden

Op het Laar in Borgerhout werd gisteren een stedelijk project voor de ‘huisvesting’ van gierzwaluwen voorgesteld.

Michaël Pas is niet alleen een acteur maar hij is eveneens een gepassioneerd vogelliefhebber. Al sinds zijn tienerjaren trekt hij er op uit om vogels te gaan observeren. Pas: “Mijn lievelingsvogel is toch wel de gierzwaluw, een trekvogel. Als ik hun geluid hoor, is voor mij de zomer begonnen.” De acteur reageerde op een oproep van Natuurpunt dat op zoek was naar mensen die een nestkast voor deze vogels aan hun gevel wilden hangen. Pas: “Omdat de gierzwaluw in kolonies leeft, ben ik ook rondgegaan bij mijn buren. En kijk, een tiental mensen stapte mee in het project.” Schepen voor dierenwelzijn Nabila Aït Daoud (N-VA) voegt er aan toe: “Gierzwaluwen zijn vogels die de overstap van natuurlijk naar stedelijk milieu hebben gezet. Oorspronkelijk broeden ze op rotsrichels maar hier in de stad zoeken ze gaten in de gevels van gebouwen. Omdat steeds meer mensen hun gevel isoleren, verdwijnen de kieren en vinden de vogels geen plaats meer.” “Dat klopt” voegt Pas er aan toe: “Ik ontdekte door te werken aan mijn dakgoot dat er een nest zat.”

Natuurpunt kreeg de hulp van de stad Antwerpen. Schepen voor stadsbeheer Caroline Bastiaens (CD&V): “Al sinds 2009 hangen we nestkasjes aan gevels van stedelijke gebouwen. Nu steunen we de zoektocht van Natuurpunt om particuliere gevels te vinden. En als er in een straat verscheidene huiseigenaren meedoen, willen wij de kastjes met een hoogtewerker aanbrengen.” Michaël Pas strooit ondertussen nog enkele weetjes rond: “De gierzwaluw is een ongelooflijke vlieger, hij legt duizenden kilometers af. De vogels vreten tonnen insecten, dat is dus een ecologische bestrijdingsmanier. Bovendien zijn het propere dieren, zij poepen tijdens de vlucht. De witte vlekken op mijn gevel is verf die ik gemorst heb toen ik mijn dakgoot heb geschilderd.”

Koen Van Keer van Natuurpunt geeft nog de volgende technische info mee: “De gevels moeten bij voorkeur noordwaarts, of noordoostwaarts georiënteerd zijn. De nestkasten mogen niet in de blakende zon hangen want dan kan de temperatuur te hoog stijgen. Bovendien moeten ze minimaal vijf meter boven het straatniveau opgehangen worden. En er moet een vrije valruimte zijn, dus er mag geen balkon of erker zijn.”

Info en contact: vogelwerkgroep@natuurpuntantwerpenstad.be

(Gelezen in Gazet van Deurne)

Geen opmerkingen: