woensdag 14 maart 2012

Sentiment




Ik ben in deze kolommen wel eens gemeend dan wel cynisch aan het zeveren over dat vroeger alles beter was, maar geef toe: wat is het mooiste beeld van de hoek Tabernakelstraat/Sint-Marcusstraat, dat van 1924 of van 2012?

Over het Mariabeeld had ik het al eerder (hier), en over de context van de bovenste foto citeer ik de bron:

Dag Hans

Nog wat interessant materiaal met religieuze volksrituelen. Op de volgende foto's, enkele voorbeelden hoe de eigenaars van huizen met een Mariabeeld samen met het buurtcomité, die hun gevel versierden voor processies in de Meimand of ter gelegenheid v/h H. Hartfeest, in Juni. Alle foto's werden destijds door mijn vader gemaakt op glasplaat, toen er nog geen celluloidfilms bestonden.

Met vriendelijke groeten

Xavier Van Mol


U leest het goed, er is nog meer van dit soort fraais. En het kom er allemaal aan, maar ik ga het spreiden in het kader van de Vastentijd.

Geen opmerkingen: