vrijdag 13 april 2012

Luctor et Emergo

A.s. maandag zal het Krugerpark opnieuw ingezaaid worden, teneinde opnieuw een groen park te kunnen worden. Ik wens het zaad veel succes. Ik hoop dat het niet verdrinkt. Ineens kwam die aloude Zeeuwse wapenspreuk in me op: Luctor et Emergo, oftewel ik worstel en kom boven. Hoewel die spreuk historisch gezien meer met de strijd tegen de Spanjaarden (Tachtigjarige Oorlog, 1568-1648) dan met de strijd tegen het water te maken zou hebben.

Doet er niet toe. Na het water moet het graszaad ook nog het getrappel van de spelende jeugd overleven - die vanaf maandag minstens een maand lang uit het park geweerd moet worden. Dat wordt dus een soort tachtigdagige oorlog voor de zaadjes om wortel te kunnen schieten. Borgerhoutse variant op de Zeeuwse spreuk: ik wortel, en kom boven.

Geen opmerkingen: