dinsdag 30 oktober 2012

Welkom


In de straten van Borgerhout kun je via allerlei opschriften veel vreemde talen tegen komen, maar Jiddisch Hebreeuws (thx, Erwin) is vrij zeldzaam. Boven een deur in de Oedenkovenstraat staat een tekst in die taal. Geen flauw idee wat er staat want mijn kennis van het Jiddisch Hebreeuws is nul komma niks.

Ik vermoed dat het iets religieus is. Dat komt omdat er op de sticker op de deur Welcome Moshiach staat, en Moshiach = Messiah, en dat is – behalve een oratorium van Georg Friedrich Händel – natuurlijk De Gezalfde. In Joodse kringen wachten ze geloof ik al een paar eeuwen op zijn komst, maar als het zover is, is Hij dus welkom in de Oedenkovenstraat

4 opmerkingen:

Erwin zei

Geen flauw idee of het Jiddisch is, maar het schrift is Hebreeuws. Klein doch dwingend verschil.

Ik reageer voor een zekere Claude Marinower het doet ;-)

Janvde zei

Ik wou het net opmerken. Jiddisch wordt in Hebreeuwse letters geschreven hoewel het oud Hoogduits is.

Pana zei

Er staat:

Baruch Haba Melech Hamaschiah

Baruch Haba = welkom
Melech = koning
Hamaschiah = messias

Hans H zei

Gelukkig is er altijd een Pana in de zaal :)