zaterdag 18 januari 2014

LIVAN deel 1: Kort samengevat







Dat er onder de Turnhoutsebaan al jaren een ongebruikte metropijp ligt, is voor de lezers van deze blog parate kennis. Dat er na jaren van winterslaap plots weer gewerkt wordt aan deze pijp zal ondertussen ook al opgevallen zijn. Misschien dat het niet zo’n gek idee is om eens te kijken wat er nu allemaal gaande is, daar in de kelder van Borgerhout. We beginnen met een algemene beschrijving van de werken.

De Lijn werkt aan een tramlijn tussen de Rooseveltplaats en de stadsrandparking in Wommelgem, LIVAN genaamd. Zo kan in de toekomst per spoor gereisd worden van Wommelgem naar het centrum van de stad in 15 minuten. De tramlijn zal, vertrekkende vanuit Antwerpen, ondergronds lopen van de Rooseveltplaats, via de Carnotstraat en Turnhoutsebaan naar de Herentalsebaan. Daar komt de tram weer bovengronds, net voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan en de Zwitserse apotheek. De tram spoort verder over lijn 24 en buigt af aan het AZ Monicaziekenhuis. Via de Florent Pauwelslei gaat het dan verder naar de Ruggeveldlaan, onder de E313/E34 door. De sporen worden verderop aangesloten op de bestaande sporen van de August Van De Wielelei. Vanaf de Ruggeveldlaan vertrekt er vervolgens een aftakking naar de Park & Ride in Wommelgem. Deze aftakking loopt ten noorden parallel met de E313/E34.

Dit project LIVAN is het eerste deelproject uit het Toekomstplan 2020 van De Lijn dat wordt gerealiseerd. Het toekomstplan 2020 is een aanvulling op het Masterplan Mobiliteit Antwerpen en heeft dus ook als doel een reeks maatregelen voor te stellen om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen tegen te gaan.

Tekst: www.poortoost.be

Geen opmerkingen: