Dat er
onder de Turnhoutsebaan al jaren een ongebruikte metropijp ligt, is voor de
lezers van deze blog parate kennis. Dat er na jaren van winterslaap plots weer
gewerkt wordt aan deze pijp zal ondertussen ook al opgevallen zijn. Misschien
dat het niet zo’n gek idee is om eens te kijken wat er nu allemaal gaande is,
daar in de kelder van Borgerhout. We beginnen met een algemene beschrijving van
de werken.
De Lijn
werkt aan een tramlijn
tussen de Rooseveltplaats en de stadsrandparking in Wommelgem, LIVAN genaamd.
Zo kan in de toekomst per spoor gereisd worden van Wommelgem naar het centrum van de stad in 15 minuten. De tramlijn zal, vertrekkende vanuit
Antwerpen, ondergronds lopen van de Rooseveltplaats, via de Carnotstraat en
Turnhoutsebaan naar de Herentalsebaan. Daar komt de tram weer bovengronds, net
voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan en de Zwitserse apotheek. De
tram spoort verder over lijn 24 en buigt af aan het AZ Monicaziekenhuis. Via de
Florent Pauwelslei gaat het dan verder naar de Ruggeveldlaan, onder de E313/E34
door. De sporen worden verderop aangesloten op de bestaande sporen van de
August Van De Wielelei. Vanaf de Ruggeveldlaan vertrekt er vervolgens een
aftakking naar de Park & Ride in Wommelgem. Deze aftakking loopt ten
noorden parallel met de E313/E34.
Dit
project LIVAN is het eerste deelproject uit het Toekomstplan 2020 van De Lijn
dat wordt gerealiseerd. Het toekomstplan 2020 is een aanvulling op het
Masterplan Mobiliteit Antwerpen en heeft dus ook als doel een reeks maatregelen
voor te stellen om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen tegen te gaan.
Tekst:
www.poortoost.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten