zaterdag 1 maart 2014

50 jaar immigratie



In 1964 tekende België een migratieakkoord met Marokko en Turkije om tijdelijke arbeidskrachten naar hier te laten komen. Een deel van die nieuwkomers vestigde zich in Borgerhout, we staan er vandaag de dag nog steeds om bekend. Heel wat Borgerhoutenaren hebben buitenlandse wortels, zoals ik bijvoorbeeld, en ook mijn Chileense en Duitse buurvrouwen. Er schijnen hier ook veel Marokkanen te wonen. Het district Borgerhout kijkt met een gevarieerd programma terug op 50 jaar migratie.

Ik heb wat bezwaren tegen de woorden '50 jaar migratie'. Zo beschouw ik mezelf om precies te zijn als immigrantEen immigrant is een buitenlander die in jouw land komt wonen. En niet als migrantiemand die naar een ander land verhuisd is. Oftewel: ik ging niet naar daar, nee, ik kwam naar hier. Ik ben niet iemand die wegging, ik ben iemand die aankwam. 't Is namelijk niet zó maar een ander land, nee: het is jouw land. En daar ben ik komen wonen. En vandaar dat jullie nu een feestje organiseren.

Ik zou de titel veranderen in '50 jaar immigratie'. Veel beter. Allitereert ook lekker met woord een als 'integratie', wat toch een onderliggend thema lijkt te zijn.

Geen opmerkingen: