donderdag 27 november 2014

Borgerhout Zwart op Wit




Van Marleen Peeters kreeg ik vandaag een mooi boekje, Borgerhout Zwart op Wit, uit 1982. Het was indertijd een bewonersinitiatief, waarin bewoners plannen maken over het wonen en welzijn in Borgerhout. En dat in een tijd van onteigening, afbraak en megolomane plannen van projectontwikkelaars.

Het gaat vooral over het hoekje Borgerhout tussen de Turnhoutsebaan, de Plantin en Moretuslei en de Provinciestraat. Er staan heel leuke verhalen en ook heel mooie foto's in, hierboven ziet u de Kroonstraat (aan de kant van de Turnhoutsebaan).

De kwaliteit van de foto's - als scan uit het boekje - laat een beetje te wensen over. Voor een blog als deze is dat niet erg, maar ik vraag me nu af of de originelen nog beschikbaar zijn. Ik zoek dus de mensen die indertijd in 1982 aan dit boekje hebben meegewerkt. Kent u iemand?

uit de collectie van Marleen Peeters

1 opmerking:

denief zei

Hebben meegewerkt aan "Borgerhout zwart op wit" de gewetensbezwaarden, BTK'ers, vrijwilligers en verantwoordelijken van Buurthuis Den Bleek in de Kroonstraat.
Waar de originele foto's nu zijn heb ik geen idee. Ik ga hier niet alle namen van personen vernoemen maar heb je interesse, mail me dan. Heb zelf als gewetensbezwaarde in de Bleek gewerkt van 1981-1983. yves.ds@edpnet.be