donderdag 13 november 2014

Gesproten



Dit is ook wel eens leuk: een trouwboekje. Op 11 november 1911 (11-11-11!) trouwde Josephus Eduardus van Scharen met Octavie Marie Claeys. Ze gingen wonen in Borgerhout, en uit dit huwelijk werden 6 kinderen 'gesproten' (mooi woord vind ik dat!).

Dat de kindersterfte in die tijd nog hoog lag bewijzen de eerste twee geboortes. De respectievelijke geboorte- en sterfdata: 3 september 1912 - 9 november 1912 en 7 februari 1914 - 31 (?) oktober 1914.

De jongste, Armandus Josephus, is ook niet meer onder ons, maar hij leefde een stuk langer. Uit zijn nalatenschap komt dit boekje, net als de Reuzenfoto's die ik onlangs postte.

Bij deze is Armandus J. dus toch weer even onder ons.

3 opmerkingen:

Pana zei

Ook opmerkelijk:
1. M. Van Scharen (grote V) is in Austruweel = Oosterweel geboren, nu verdwenen.
2. Op het einde van de meldingen van de huwenden staat 'tereenre' resp. 'terandere'. Dat 'tereenre' kende ik niet.
3. Ook de pastoor mocht een stempel (matrimonium contraxerunt in parochia sancti-iosephi) en een handtekening plaatsen.

markvs zei

dit is een kopie van het trouwboekje van mijn grootouders ;
Carolus Johannes was mijn vader .
Wie heeft dit boekje ?
beste groeten
Mark Van Scharen

Hans H zei

Dat heb ik :)