dinsdag 11 november 2014

J’accuse







Het Cogelspaviljoen is weerom het doelwit van vandalisme waarbij het kleinood stilaan afgebroken wordt. Ik heb het hier al verscheidene malen aangeklaagd. Vandaag ga ik een stap verder want ik ben behoorlijk boos: ik beschuldig het stadsbestuur van Antwerpen ervan laks om te gaan met haar erfgoed. Want nu is alweer een van de muurtjes van de veranda gesloopt. En zijn de ramen in gewapend glas weer ingeklopt.  

In februari hebben we nog geschreven dat het paviljoentje dermate beschadigd werd waardoor het niet meer gebruikt kon worden. De communicatieverantwoordelijke van de dienst stadsbeheer zei toen dat het paviljoen ‘veilig gesteld’ werd om verder vandalisme te voorkomen. En dat door Onroerend Erfgoed onderzocht werd welke structurele oplossingen mogelijk zijn voor dit beschermde paviljoen. In de praktijk werd de voorkant dicht getimmerd.

In september waren de platen los gewrikt en de muren besmeurd met graffiti. Door een berichtje in de krant schoten de bevoegde diensten in gang en was de verf ’s avond al verwijderd. Ik had ook geschreven dat een bank elders in het park los gewrikt was en naar de veranda van het paviljoen was gesleurd. Waardoor hangjongeren uitgenodigd worden om hier te komen vertoeven. Onroerend Erfgoed was blijkbaar nog volop aan het denken welke maatregelen genomen zouden kunnen worden. Mijn suggestie was om een traliewerk voor de ingangsdeur te plaatsen.
 
Kijk, het park valt onder de bevoegdheid van stadsschepen van groenvoorziening Philip Heylen (CD&V). Er is geen controle in het park. Een park dat bovendien nog altijd geen beheerplan heeft. Een park dat onderhouden wordt zonder visie. Het Cogelspaviljoen valt dan weer onder de bevoegdheid van schepen voor monumentenzorg Rob Van de Velde (N-VA). Hangjongeren kunnen al jaren onbelemmerd dit monumentje slopen. Ik beschuldig beide schepenen van nalatigheid. En ik roep hierbij burgemeester Bart De Wever (N-VA) op om zich minder te moeien met het bestuur van Brussel maar om zich meer bezig te houden met zijn eigen stad. Als je er zelf niet in slaagt een minuscuul monumentje van vandalisme te vrijwaren, moet je andere burgemeesters niet gaan kapittelen.

Geen opmerkingen: