donderdag 11 juni 2015

Meer dan 1000 kinderen en ouders vragen een ‘Ideale Straat’



De Kroonstraat in Borgerhout liep deze ochtend vol met meer dan 1000 kinderen en ouders. Zij deden mee aan de actie ‘Mijn ideale straat’. 

Liesbeth Kooyman woont in Deurne en werkt in Borgerhout. Elke ochtend fiets zij met haar twee kinderen naar basisschool De Zevensprong waar zij werkt. En ’s avonds de hele weg terug naar huis. Elke dag weer is het een spannende opdracht. Kooyman: “Ik vind fietsen belangrijk, vanuit een ecologische overtuiging. Maar ik vind fietsen met kinderen in de stad vaak een hachelijke onderneming.” De lerares heeft naar eigen zeggen dan ook tweemaal meegedaan aan de actie ‘Mijn ideale straat’ die zich richtte naar zowel schoolkinderen als naar ouders en buurtbewoners. Kooyman: “Ik was daar als bezorgde moeder en als betrokken leerkracht.”

De actie bestond uit twee delen. In de voormiddag was het aan de kinderen. Zij konden hun ideale straat tekenen of uitbeelden. Op de middag waren dan ook de ouders, buurtbewoners en aanhangers van een veiligere mobiliteit  uitgenodigd om te picknicken.  Organisator Ilse Nuyens vond in alle drukte toch even tijd om de actie toe te lichten: “De ‘Ideale Straat’ staat voor een verbetering van mobiliteit, waarbij buurtbewoners en kwetsbare weggebruikers voorrang krijgen op extern wegverkeer.” Zij wees erop dat Kroonstraat en Helmstraat, met kruising over de Turnhoutsebaan, een belangrijke verbindingsas is voor diverse scholen vanaf Dageraadplaats tot aan het Krugerplein. Nuyens: “Daarom trekken wij samen aan de bel voor de ‘Ideale Straat’.”

(Gelezen in Gazet van Deurne)

Geen opmerkingen: