dinsdag 29 september 2015

Bakplezier




Zo'n twee jaar geleden verschenen er enorme bloempotten in het Borgerhoutse straatbeeld. Ze staan er nog, het heeft wat mij betreft een frivole uitstraling. Sinds kort duiken er ook houten bakken op, die zijn over van de het Tramstadfeest.
 
Ik heb er een paar gefotografeerd: van boven naar beneden in de Reuzenstraat (terras Bar Leon), het vernieuwde Vinçotteplein en op het Laar.
 
Ik ben helemaal fan van die dingen. Helemaal vanwege dat recent gelanceerde idee om heel Antwerpen (ook Borgerhout Intra Muros) tot 30 km zone te promoveren. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde heeft recent hierover nog opgemerkt dat 'de automobilisten pas geneigd zijn om hun snelheid aan te passen als ze het gevoel krijgen dat je er niet sneller mag rijden, een effect dat bereikt wordt door bijvoorbeeld het plaatsen van bloembakken en dergelijke'.
 
Ergo: hoe meer bakken, hoe meer veiligheid.


1 opmerking:

Bicho raro zei

Dat is juist. Alleen zijn echte bomen nog beter, en zuiveren ze meer lucht, en geven ze mogelijks ook nog speelruimte. Die zijn ook duurzamer. Het lijkt me opportuun om groen niet volledig te herleiden tot een verplaatsbaar meubilair. Maar er kunnen zeker nog wat bakken bij, en ik vind ze ook leuk, met vaak waardevolle begroeiing, zeker in vergelijking met sommige perken die meer doen denken aan graafzerken...