woensdag 23 september 2015

'epic fail'


Even iets over mobiliteit. Gewoon omdat dat actueel is. Dat mag soms ook. Maar eerst over vroeger. De foto hierboven is een plaatje uit 1958 en is genomen in de Prins Leopoldstraat. Op de achtergrond ziet u de Turnhoutsebaan.

Dit was de tijd van Koning Auto. De infrastructuur van Borgerhout werd toen helemaal afgestemd op een vrije baan voor automobilisten. "NU is het een lust om door de vernieuwde straat te rijden" schreven de bevoegde instanties indertijd over deze straat. Die tijden zijn veranderd, maar dat is nog niet helemaal doorgedrongen tot het huidige stadsbestuur. Ondanks een massale demonstratie. En ontwikkelingen in de rest van de wereld, waar de auto plaats ruimt voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.

Er kwam een heleboel kritiek op de meest recente verkeerscampagne van de stad Antwerpen die vooral met de vinger wijst naar fietsers en voetgangers (die bezwaarlijk beschuldigd kunnen worden van doodrijdersgedrag).

Het stadsbestuur steekt nu een klein handje in eigen boezem: op de website van de stad werd een lijst van voornaamste oorzaken van ongevallen gegeven waarvan nadien moest worden toegegeven dat die oorzakenlijst niet gestaafd kon worden met bestaande onderzoekscijfers. 

Een 'epic fail' heet dat dan. Misschien is de totale visie op mobiliteit een 'epic fail'?

Zou dat ook kunnen?

Geen opmerkingen: