maandag 21 maart 2016

Een rechtse krant van de linkeroever



“Ik heb misschien een tip voor jou.” zei ik gisteren tegen de correspondent voor Borgerhout van Gazet van Antwerpen. Ze bekeek mij en antwoordde: “Het is niet meer nodig. Ik heb een telefoontje van de gazet ontvangen dat ik niet meer hoef te schrijven. Zonder al te veel uitleg.” Ik zag het verdriet in haar ogen. Dat begreep ik niet want zij schreef steeds op een aangename, vlotte wijze over het district. “Ik beleef momenteel een moeilijke periode. Ik had GvA erover ingelicht.” voegde ze er nog aan toe.

Over Gazet van Antwerpen wordt er veel verteld. Bijvoorbeeld dat de krant haar huik hangt naar de wind en steeds weer aanschurkt bij het beleid van deze stad. Zodat zelfs haar eigen medewerkers de krant soms ook de ‘gazet van de burgemeester’ noemen. Of dat de krant als ze over mensen met een migratieverleden schrijft dit heel vaak doet vanuit de ‘framing’ van problemen. En als ze dan al eens een positief verhaal brengt, is het vanuit een paternalistische invalshoek. Of dat artikels zo uitgemolken worden tot ze langdradig zijn opdat de pagina’s maar zouden gevuld geraken. Of dat GvA in sé nog steeds die ‘rechtse krant van de linkeroever’ (dixit Leo de Haes) is gebleven. Dat kan allemaal wel zo zijn, maar daar wil ik het nu even niet over hebben.

Wat ik wel wil zeggen is dat bij Gazet van Antwerpen verkeerde mensen op een verkeerde plaats zitten. Kijk, om een goede journalist te zijn, moet je over een vlotte pen beschikken. En Gazet van Antwerpen heeft best wel mensen die goed kunnen schrijven. Alhoewel dit relatief is want dit weekeinde stond in het beschouwend artikel ‘Altijd Antwerpen’ twee joekels van dt-fouten. Maar dit terzijde. De carrière van journalist is erg vlak. Dus willen na verloop van tijd die pennenlikkers wel eens een stapje hoger zetten in de hiërarchie van een redactie. En dan worden ze chef. Chef letters, chef komma’s, chef open spaties, chef weet ik al niet wat… En die krijgen dan een zekere verantwoordelijkheid over de mensen die geen chef zijn. Die chefs worden niet verkozen op hun leiderscapaciteiten en klooien bijgevolg maar wat aan. Zonder dat al te veel procedures gevolgd worden,…

Enkele jaren terug pakte Gazet van Antwerpen nog uit met de slogan: ‘Onze correspondenten zijn overal’ of iets van dien aard. Zo’n correspondent werkt naast een vaste job elders op freelance basis en tegen een minimale vergoeding voor de krant. Dat zijn vaak mensen die vergroeid zijn met hun werkgebied en schrijven met hart en ziel. Wat pal tegenover het routineuze geschrijf staat van de inktkoelies van de krant zelf. Misschien werkt dat iets moeilijker voor een krant en wil GvA nu liever over stappen op ‘professionele freelancers’, mensen die voltijds schrijven? Dus mogen de kleine chefkes die ‘onbenullige’ correspondenten eruit trappen. Te beginnen met wie door een moeilijke periode gaat. Zonder enige vorm van procedure. Moest het in een ander bedrijf gebeuren zou de krant er ellenlange artikels aan wijden. 

Hallo, Katwilgweg, ik heb hier maar één woord voor: lelijk.

Titel = boek van Leo de Haas over GvA

Geen opmerkingen: