vrijdag 10 oktober 2008

Processie



Ik ga me nu een beetje op glad ijs begeven, omdat ik de juiste feiten niet helemaal ken. U ziet een processie. Ter ere van Sint Jan de evangelist. De man die zijn naam aan de kerk heeft gegeven. Zijn feestdag valt volgens mij op 24 juni. De processie vindt plaats op de zondag na die dag. De foto is genomen ergens in de jaren 1950 en nog wat.
Op de foto is rechts een café te zien. Op die plaats bevindt zich tegenwoordig winkel De Toren. Uit eerdere reacties maak ik op dat de naam van dat café ´De Sportvriend´ zou zijn geweest. Ik kan het gevelopschrift niet lezen, en acht dat dus nog niet wetenschappelijk bewezen. Aanvullend bewijs dringend gewenst. Ook over het exacte hoe en wat van dit soort katholieke dinges trouwens.
(uit de collectie van Joske Kusseneers)

1 opmerking:

Hans H zei

Zojuist uit de volksmond vernomen. Het café heette De Sportvriend, maar daarvoor In Het Sint Jan. Maar ook dat staat zeker niet op de gevel. Ook niet de naam van bier wat daar getapt werd (naam even kwijt). De zoektocht wordt voortgezet.