woensdag 4 november 2009

Vroeger was de aarde plat




Op 29 juli 1956 stond de Fabrique de Bougies De Roubaix, Oedenkoven & Co, oftwel kaarsenfabriek Den Bougie, voor de derde maal in haar bestaan in brand. Een kroniek van een aangekondigde dood, want de fabriek moest uiterlijk 31 december 1956 toch verdwijnen. Het versnelde dus slechts de komst van de Grote Platmakers, die het terrein voor heel even rust en ruimte gaven. Niet voor lang, want naar goede Borgerhoutse traditie werd de ene (kaarsen)fabriek ingeruild voor een andere (woon)fabriek.

Bovenste foto uit het boekje Beelden Uit Borgerhout (2002), onderste foto van Yves Lemmens (1995).

5 opmerkingen:

paul zei

De bovenste foto is naar het zuiden genomen, waar "de hoogbouw" van Den Bougie stond en nu is het eigenlijk andersom, want de hoogbouw van de tweede foto staat aan de noordkant, waar indertijd de laagbouw stond (zie 10 maart 2009).
Er is toch iets veranderd!
Maar het zicht op ons gemeentehuis zijn we kwijt.

Erwin zei

Eerlijk gezegd, ik dacht dat de Bougie op het terrein stond waar nu de Rijksbasisschool is....maar ik zal mij vergissen zeker.

Hans H zei

Ik dacht aan beide zijden van de Bleekhofstraat, maar dat heb ik ook maar van horen zeggen.

paul zei

Uit mijn tekst moet blijken dat de hoofdgebouwen inderdaad stonden waar nu De Rijksbasisschool is : de zuidkant van de straat.Waar nu de hoogbouw staat (het noorden) was het vroeger andersom, want daar waren lagere gebouwen en stockeerruimte.

Hans H zei

Dank u Paul. De kant van de onderste foto is dan in de oude vorm hier te zien: http://krugerpleinpeperbus.blogspot.com/2009/05/den-bougie.html