zaterdag 11 december 2010

Hoekjes en kantjes (2)





Op 1 januari 1942 werd Borgerhout, samen met de andere randgemeenten plus Mortsel samengevoegd tot Groot-Antwerpen, een droom die al voor de oorlog leefde.
"Den Duits" deed het uiteindelijk, reden waarom de fusie na de oorlog ongedaan gemaakt werd. Tenminste, zo werd het mij jaren geleden verteld.

Deze oerfusie was een reden voor het weekblad De Stad om er een artikelenreeks aan te wijden en Borgerhout kwam het eerst aan bod.

De meeste foto's bij het artikel zijn bekende oriëntatiepunten en ze zullen dan ook niet direct geplaatst worden - tenzij ik echt ongeïnspireerd ben.

Eén foto wil ik wel plaatsen wegens de locatie mij onbekend. Het is een steeg en ik vermoed de Sint-Erasmussteeg. Zeker ben ik eigenlijk niet, dus laat het raden beginnen.

Oorspronkelijk onderschrift bij de foto luidt Borgerhout heeft steegjes, die herinneren aan begijnhofsproken.

Bron : De Stad vrijdag 14 november 1941

Geen opmerkingen: