dinsdag 4 januari 2011

Buishoed

De buishoed is één van die vestimentaire codes waarvan ik hoop dat ze ooit opnieuw zullen doorbreken. Zeker in combinatie met een lange jas, wit hemd en (grijze) krulsnor leveren ze een aardig statig schouwspel op.

Hier zien we een mooi voorbeeld op de Turnhoutsebaan tijdens een onbepaalde stoet waarvan bij de redactie maar één foto beschikbaar is. Enkele bolhoeden proberen het feest nog te verstoren maar tevergeefs. De buishoed regeert.

De terugkeer van de hoed zou ook de modiste terug in beeld brengen. Meteen een niet onaardig neveneffect.

Uit de collectie van Hendrik Roelandt

5 opmerkingen:

elise zei

Ik zou al blij zijn met wat meer mannen in pak. Want hey: een kostuum is altij goe (Think of one)!!

Anoniem zei

ik zie een kerk/kapel tussen huizen, tramrails...
ik denk aan een of andere processie aan het klooster aan de provinciestraat...

Erwin zei

Ik kan me ook geen plek op de Turnhoutsebaan inbeelden waar er een kapel heeft gestaan.

Hans H zei

Ik denk dat jullie er ten onrechte van uitgaan dat dat een kapel is. Een voor de gelegenheid mooi opgedaan pand met vaandels er tegen, dat wel. Maar ik zie geen aanknopingspunt dat het een kerk of kapel zou moeten zijn.

Naar mijn bescheiden mening: foto ter gelegenheid van de aanstelling van Van Opstal als herder van de St Jansparochie (6 mei 1913).

elise zei

Is dit gebouw niet het Pensionnat des soeurs de Notre Dame op de Turnhoutsebaan? http://krugerpleinpeperbus.blogspot.com/2010/04/pensionnat-des-surs-de-notre-dame.html