dinsdag 12 april 2011

Nieuw ziekenhuis




Oude foto's zijn leuk, de tekstjes erbij soms minstens even leuk:

"In 1868 besloot de toenmalige gemeenteraad van Borgerhout voor zijn bevolking een ziekenhuis op te richten. Het verrees aan de Fonteinstraat en werd plechtig in gebruik genomen in 1873. Het gold toen voor een van de modernste instellingen van het land.

Sedertdien is nagenoeg alles veranderd. Niet te verwonderen dat ook het 'oude' St. Erasmusziekenhuis sinds lang niet meer beantwoordde aan de eisen van een moderne ziekenverpleging. Opnieuw nam de gemeenteraad van Borgerhout het stoute besluit een nog groter en beter ziekenhuis te bouwen. Het prijkt thans in al zijn pracht en degelijkheid langs de Kleine Ring aan de Luitenant Lippenslaan."

Tekst en foto's uit "Borgerhout, 26 september 1970, plechtige inhuldiging van het nieuwe administratie centrum", collectie Jef Neefs

2 opmerkingen:

Unknown zei

Het voorbije jaar is een vriend van me van 80 jaar opgenomen in verschillende Antwerpse Ziekenhuizen. Hij was gast in het Middelheim, St. Elisabeth, later in een RVT aan de Goemaerelei en nu in een nog veel beter tehuis. Vorige week moest hij hoogdringend opgenomen worden in het St. Erasmus Ziekenhuis. Zijn echtgenote zei me: "Dit is het armtierigste ziekenhuis dat ik ooit van mijn leven heb gezien". Blijkbaar is het dan toch dringend aan vernieuwing toe.

esther zei

Haha, degelijk? Ik heb er ooit twee uur in de wachtkamer gezeten met een heel irritant vuiltje in mijn oog dat er ècht niet uit geraakte. Na die twee uur hebben ze me weggestuurd omdat de oogarts niet meer aanwezig was en zijn instrumenten achter slot en grendel zaten. In andere ziekenhuizen moet je ook wachten, maar daar word je dan tenminste ook geholpen.