donderdag 15 maart 2012

Een nieuwe lente, een nieuw geluid








Er is een nieuwe blog over het Krugerplein/park geboren, en hij heet Krugerplein kapot. In zijn eerste stukje schrijft Rabab:

Ik vond het Krugerplein altijd een mooie plek omwille van zijn open ruimte. Je kon er goed spelen en het was ook een prima locatie voor feesten en zo. Ik ben echt geschrokken nu de grote weide volledig bebouwd is met tafels en banken en voor de rest beplant met bomen. Ik heb echt niets tegen zitgelegenheid en groen, maar was er elders op het plein dan geen betere plaats voor deze dingen? Moesten er ooit tientallen mensen uit hun huis worden gezet om nu recreatie te bieden aan een handvol gebruikers, die inderdaad zeer mooi van de omgeving kunnen genieten? Wie beslist dit? Dat zou ik wel eens willen weten.

Als bewoner/gebruiker aan/van het park weet ik even niet zo goed hoe hierop te reageren. Volgende maand is het 30 jaar geleden dat het park officieel geopend werd, en het heeft sindsdien vele veranderingen ondergaan. Vaak geleidelijk, deze is misschien wat heftiger. Maar kapot? Nee, dat denk ik niet. En wie afgelopen zondag - op de eerste mooie lentedag - in het park was heeft gezien dat er honderden mensen waren die er zich amuseerden. In ieder geval veel meer dan een handvol.

Ik kan me dus niet vinden in haar kritiek, maar anderen misschien wel. Ergens op deze blog zei ik het al eerder, publieksparticipatie is een prachtig ding. Daarom de volgende keer misschien ietsje eerder naar de inspraakrondes komen. Want daar wordt het beslist.



foto's: gebruikers, gisterenmiddag

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heet Rabab, niet Rabat, Rabat is de hoodstad van Marokko.
En ik ben een meisje.
Ik ben lang geleden naar de voorstelling van de plannen op het
plein komen kijken, er werd toen niet gezegd dat de grote weide
zou volgebouwd worden
dus ik kom zeker niet alleen met kritiek achteraf.
Dit was voor mij een complete verrassing, daarom mijn reactie.
Je plaatst een foto van de speeltuin, die wordt mooi gebruikt door volwassenen en kinderen en is een grote verbetering,
Zelfs zondag met het slechte weer, toen ik zelf ook nog op het plein was.
Als profielfoto heb ik nu een foto van hoe de weide nu is geworden en dat vind ik heel spijtig.

Hans H zei

Dag Rabab, excuses voor de foutjes, ik het aangepast.

De plannen zijn in de loop der jaren aangepast in overleg met de bewoners. Toen ging het vooral over de hondenwei, de 'berg' en de precieze plaats van de spin. Over de rest was iedereen volgens mij wel tevreden.

En verder hoop ik vooral dat het gras weer terugkomt.