maandag 23 april 2012

Kaffee zonder naam




 
Eén van mijn favoriete liedjes van Wannes Van de Velde:
'k Wil vertellen een historie van een kroeg, onelegant/In een stad stil en verloren, in een regenachtig land
Tussen lege magazijnen met de reuk van verzuurde wijnen/Tussen muren van beton, achter  vensters zonder zon

Ik gebruik de titel hier even omdat op de bovenste foto een café te zien is waarvan ik de naam niet weet. Het ziet er tenminste uit als een café, en het was te zien in de Sint Janstraat nummer 12, en het is er nu niet meer. Om Wannes nog even te citeren:
Ik heb gezocht tussen magazijnen, met de reuk van verzuurde wijnen/Maar dat kaffeeke zonder naam, schijnt voorgoed te zijn vergaan
Iemand die de naam weet hoor ik graag. De bovenste foto werd trouwens genomen in 1980, © Agentschap Onroerend Erfgoed

5 opmerkingen:

Erwin zei

Aangezien dat de verschillende bedrijvengidsen "Rypens-Verboven : zaden en granen" vermelden, gok ik eerder op een vorm van kruideniertje. Het pand lijkt te smal om ooit een café te hebben geherbergd. Ten andere, ik ken geen enkel café - heden of verleden - dat zowel Pepsi als Coca Cola verkoopt.

Erwin zei

I stand corrected: In de jaren '30 was het wel groot genoeg om een café te herbergen.

Anoniem zei

Ik ga eens luisteren bij m'n ouders, zij hebben de huizen gekocht en de huidige nr 12 gebouwd (waar nu m'n broer woont). Ik weet dat het 2 marokkaanse winkeltjes waren, en inderdaad ervoor een zaden winketlje en een cafe.. De huisjes zijn begin jaren 80 afgebroken. Meer info volgt ongetwijfeld..

Anoniem zei

De info:
Zoals ik al zei waren het begin jaren 80 2 marokkaanse winkeltjes. Laat ons zeggen de voorloper van wat we nu kennen als nachtwinkel.. Zeer vooruitstrevende mensen dus. Vandaar ook de stikkers van Pepsi en Sprite enzo. Of de uitbaters familie van elkaar waren, weet ik niet. Waarschijnlijk wel.
Hiervoor was het rechtse huis een café en het linkse huis de winkel van de familie Rypens-Verboven. Ook leuk om weten is dat de huisjes, hoe smal ze ook zijn, ieders een trap hadden. Die liepen zowat door elkaar (zoals bij de comforta woningen in Deurne) ook een zeer vooruitstrevende architect dus.

Hans H zei

Dank, weer iets geleerd!