zondag 8 juli 2012

Pierrot-fiel



Al twee keer eerder lieten we op deze blog postkaarten zien van de Borgerhoutse carnavalstoet van 6 maart 1910 (een/twee), en al twee keer vroegen we in welke straat deze foto's genomen zouden kunnen zijn. Een antwoord bleef tot nog toe uit. Driemaal is scheepsrecht zullen we maar denken (bij deze is de vraag dus herhaald).
Op deze foto zien we volgens het onderschrift de Huwelijkswagen van Pierrot met Columbine. Een beetje een vreemd thema. Ik ben geen Pierrot-kenner, maar ik dacht toch te weten dat de beroemde traan van Pierrot een gevolg is van zijn onbeantwoorde liefde voor Columbine, en dat zij hem liet zitten voor Arlecchino, een andere harlekijn. Ik wist helemaal niet dat er een huwelijkswagen aan te pas kwam.
Bij Pierrot is mijn eerste associatie trouwens een legendarische sketch van Kreatief met Kurk over hem ("en dan binden we een bel aan zijn piemel en dan laten we hem de hele middag door de kamer springen"). En via dat filmpje hebben we nóg een link met Borgerhout, want de regisseur van dat Kreatief met Kurk filmpje - Pieter Kramer (wiki) -  heeft jarenlang aan het Krugerpark gewoond, en ik woon nu in dat huis. En zo komt er van alles samen, met dank aan die carnavalsgroep uit 1910.

UPDATE  de Van Geertstraat

1 opmerking:

Unknown zei

Dit is in de Van Geertstraat, gezien vanuit de Ketstraat. Links vooraan zie je de Tuinbouwstraat.