maandag 24 september 2012

Volksaard




De Betogingstraat. Dat vind ik echt een typische Borgerhoutse straatnaam. Als we hier kunnen betogen zullen we het niet laten, wil ik maar zeggen. Dat gedoe van vorige week in den Drink past dan eigenlijk ook in een traditie. Er is in de media de laatste tijd weer veel geschreven over Borgerhout, maar deze zienswijze werd schromelijk over het hoofd gezien. Jammer, een gemiste kans. Ik zet het bij deze even recht.

De betoging waar deze straat naar werd vernoemd vond plaats op 23 mei 1897 en er zijn geen Marokkanen bij gesignaleerd, wel Vlaemsch-nationalisten. Het had iets te maken met wetsvoorstellen (de gelijkheidswet van De Vriendt-Coremans om precies te zijn) voor het gebruik van het Nederlands in officiële bekendmakingen. 

Toendertijd werden er dus straten genoemd naar een betoging. Ik vraag me af of die traditie nog bestaat. Dat we dus binnenkort een nieuwe naam voor den Drink kunnen verwachten. De Relstraat of de Fouad Belkacemstraat of zo. Of de Onschuldige Moslimweg, naar dat filmpje waar het allemaal mee begondie vind ik ook wel grappig. Ik neem aan dat het Vlaams Belang binnenkort een wetsvoorstel indient.

Op de foto's: de Betogingstraat in 1980 en 2012. Rechts de school, op de achtergrond het Koxplein. De bovenste foto komt uit het archief van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Geen opmerkingen: