zaterdag 1 december 2012

Albanië







Op de Turnhoutsebaan hing een enorm grote vlag uit Albanië. Op het raam van het appartement stond onder meer 100 jaar geschreven. Iets verder hingen er ook al vlaggen uit. Eventjes dacht ik dat de bewoner 100 jaar geworden was. Maar dan realiseerde ik mij dat 28 november de nationale feestdag is van dit Balkanland. En het land is bovendien in 1912 onafhankelijk geworden van het Ottomaanse rijk.

Onwillekeurig gingen mijn gedachten terug naar die ochtend enkele jaren geleden. Toen ik ’s morgens opstond en zag dat er ongenode bezoekers waren geweest. De onverlaten waren over tuinmuren geklommen en langs de achterdeur binnen gedrongen. Ze hadden handtassen leeg geschud en geld en telefoontjes meegenomen. We hebben toen onmiddellijk de telefoons laten blokkeren. Maar er bleek al duchtig mee gebeld. Met Albanië.

Niettemin proficiat gewenst.

Geen opmerkingen: