dinsdag 30 april 2013

Omzien in verwondering


Afgelopen weekend passeerde ik in een redelijk dronken bui de OLV ter Sneeuwkerk op het Laar. Het was ver na middernacht, en ik was op weg van Mombasa naar Plaza Real of Bar Leon, ik mag het even kwijt zijn. 

Een mastodont van een gebouw, die kerk. Het viel me plots op. Zelfs in nuchtere toestand is dat zo trouwens, de omvang van het ding bedoel ik dan. En afgezien van de zonnepanelen op het dak staat het er tegenwoordig redelijk onbenut bij.

Achteraf bezien is het belachelijk dat ze die schitterende oude kerk afgebroken hebben in plaats van te restaureren, voorsorterend op een schaalvergroting die nooit kwam. Het woord ontkerkelijking bestond toen nog niet, laat staan dat ze het zagen aankomen.

foto: bouw omstreeks 1952, collectie Hendrik Roelandt, titel = Annie Romein-Verschoor


Geen opmerkingen: