Op de
Herentalsebaan wordt de inrit van de slapende metrokoker opengemaakt. De straat
werd heraangelegd door de stad en de tramsporen werden al rond de tunnelmond
geleid zodat tram 24 kan blijven rijden tijdens de werken. Tijdens de werken
wordt de ingang gebruikt als toegang voor het werfverkeer.
In 2008
kondigde toenmalig Minister van Mobiliteit de ingebruikname van de slapende
metrokoker onder de Turnhoutsebaan aan. In april 2009 kon het grote publiek
voor de eerste en laatste keer een wandeling maken door de “Reuzenpijp”.
Op 4 maart starten ook de werken in de Reuzenpijp. De ruwbouw werd gerealiseerd
in de jaren 80. De tunnel wordt nu verder afgewerkt met sporen, bovenleidingen,
seininstalliatie en noodverlichting. Deze werken worden doorlopend uitgevoerd
en duren 2 jaar. Vanaf 2015 rijdt de sneltram dan tussen het centrum van
Antwerpen en de P+R aan het Rond Punt in Wommelgem.
De
Reuzenpijp eindigt in een ondergrondse keerlus onder de Rooseveltplaats en
heeft ook nog een aansluiting naar niveau -3 van het station Opera. Bij de
heraanleg van de Leien, het Operaplein en Rooseveltplaats wordt ook een
open helling (traminrit) op de Franrijklei tussen de Maria-Theresialei en
de Maria-Louisalei gepland. Door deze helling zullen de trams onder de
Turnhoutsebaan op termijn kunnen doorrijden over de Zuiderleien.
info: http://www.delijn.be/nieuws/livan/livan.htm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten