dinsdag 18 februari 2014

De ornitholoog






In de Vosstraat staat een huis met nestkasten aan de voorgevel. Het is het woonhuis van Eddy Crocaerts. Eerst iets over Eddy zelf: deze meer dan aimabele man is professioneel een loodgieter en in zijn vrijetijd een amateur-ornitholoog. Eddy speelde ooit nog in de eerste ploeg van Berchem Sport toen die nog in eerste afdeling voetbalde. Samen met Beerschot en Antwerp. Gouden tijden voor het Antwerps voetbal waren dat. Dat geeft hem alvast het recht op een plaats in het lijstje van beroemde Borgerhoutenaars. 

En dan zijn huis in de Vosstraat. Het valt niet onmiddellijk op, maar er hangen veel, zeg maar heel veel nestkastjes. Maar laten we Eddy zelf aan het woord: "Ik ben al dertig jaar bezig als amateur vogelaar. Ik maak zelf de vogelhuisjes. In het begin had ik vooral succes met mezen en merels. Vijftien jaar geleden heb ik dan geprobeerd om kastjes voor gierzwaluwen te maken, maar er kwamen enkel mussen op af. Ondertussen heb ik al achttien kastjes aan mijn gevel hangen en een hele mussenkolonie, maar mijn eerste nest gierzwaluwen heb ik pas drie jaar geleden ontvangen. Ik herkende ze toen aan het geluid bij het voorbijvliegen. Normaal arriveren ze begin mei en dan verwacht ik dat ze gaan terugkomen."

Als het dan goed weer is, gaat Eddy aan de overkant van de straat zitten en kijkt hij elke avond naar de vogels: “Je moet veel geduld hebben, want ze komen maar af en toe, maar het is de moeite waard”. Wie wil kan gerust naast Eddy op het muurtje plaats nemen. Hij kan gepassioneerd over vogels vertellen. 

Titel = conference van Toon Hermans.

Geen opmerkingen: