woensdag 25 juni 2014

Indische toestanden




Ik vroeg mij hier 2 weken terug af hoe het gesteld was met de aanwezigheid van India in Borgerhout. En ik kwam uit op het Indische restaurant Dehli Masala op de Gitschotellei. Maar diezelfde Gitschotellei, eigenlijk de aaneenzetting van deze straat met de Drakenhoflaan, is nu al maanden het toneel van een Indisch tafereeltje. Want wie zich verdiept in de sociale situatie van dit immense land, zal zeker al gehoord hebben dat in de grote steden als Bombay, Dehli, Bangalore, Madras of Calcutta, families zomaar op de straat leven. 


Op de las van Gitschotellei en de Drakenhoflaan woont een eendenkoppeltje. Ze zitten daar maar wat te zitten. Kunnen niet eens gaan zwemmen bij gebrek aan een vijver. Hoe ze hun kostje samen schrapen is mij volkomen duister. Maar blijkbaar overleven ze. En alhoewel hier dagelijks flink wat volk voorbij loopt, is er niemand die zich het lot van deze beestjes aantrekt. Indische toestanden in Borgerhout, anno 2014.

3 opmerkingen:

Miguel zei

En dan binnenkort een nieuwe actiegroep : Ik wil een vijver !

Pana zei

Sinds 1995 heet Bombay offciëel Mumbai, en sinds 1996 noemt de stad Madras Chennai.

wilfried zei

Ik heb deze bijdrage met een lichte vorm van nostalgie geschreven. Maar het klopt, een aantal namen zijn veranderd. Ook Bangalore heet ondertussen Bengaluru (2006) en Calcutta is in 2001 herdoopt tot Kolkata. Enkel Dehli heeft haar naam behouden.