vrijdag 27 maart 2015

Maak een zin met de woorden "migratie, criminaliteit en Berbers"




Woensdag was ik in Amsterdam. Toen ik met de tram langs de Nieuwezijds Voorburgwal reed, zag ik hoe alle straten die naar de Spuistraat leiden waren afgezet door de oproerpolitie. In de Spuistraat zelf werd een krakerspand ontruimt. ’s Avonds sijpelde er wat nieuws door vanaf de Grote Markt in Antwerpen en dacht ik: “wat een mooi staaltje van coïncidentie, Antwerpen en Amsterdam verenigd in de strijd voor ‘law and order’. Na Ahmed Aboutaleb, burgervader van Rotterdam, zou Eberhard Van der Laan, burgemeester van Amsterdam, de volgende gast kunnen zijn op het schoonverdiep.

Kijk, het is omdat ik 150 km van Antwerpen verwijderd was, dat ik niet op de Grote Markt stond. Indien ik thuis was geweest had ik nu een gasboete aan mijn broek. Want ik heb maandag ook naar Terzake gekeken. En ik vond de analyse van het immigratiebeleid door Bart De Wever een burgemeester onwaardig. Een betoog waarin de woorden migratie, criminaliteit en Berber gemeenschap verbonden worden. En racisme herleid wordt tot een gevolg van negatieve ervaringen en percepties. Ik vrees dat door dit optreden van de burgemeester de negatieve percepties nog maar eens aangescherpt zijn.

Wie wel aanwezig was op de sit-in waren de zusjes Merel en Linde die hier al eerder present gaven. De twee jonge vrouwen hebben een groot rechtvaardigheidsgevoelen en vonden dat ze hun stadsgenoten van Berberorigine een hart onder de riem moesten steken. Ze verwachtten een vreedzame bijeenkomst, zoals de wake aan de stripmuur op de Oever na de aanslagen in Parijs. Het grote machtsvertoon was voor hen erg intimiderend en heeft hen geraakt. Ze vroegen zich ook af waarom de actievoerders naar de Luchtbalkazerne werden gebracht, daar een tijdje in een bus gehouden en dan terug thuis mochten zien te geraken. Persoonlijk vind ik dat onnozel en belachelijk. Pestgedrag, want zo'n overdreven politioneel ingrijpen gebeurde niet toen de Antwerp supporters enige tijd terug stampei kwamen maken op de Grote Markt. Of toen Pegida haar niet toegelaten Islamofobe betoging hield.

Van een burgemeester verwacht ik dat hij er is voor de hele stad. En niet dat hij een bepaalde bevolkingsgroep gaat verbinden met criminaliteit. Want dat wordt nagepraat door een deel van de Antwerpse bevolking. En zo werk je verdeeldheid en polarisering in de hand. De burgemeester reageerde tijdens dat zelfde gesprek op een uitspraak van Groen voorzitter Meyrem Almaci: “Je moet geen negatieve zaken exploiteren voor electoraal gewin.” Dat is nu net wat ik tegen onze burgemeester zou willen zeggen. Hij zou als historicus beter moeten weten.

Foto: GvA.

Geen opmerkingen: