woensdag 25 maart 2015

Piep zei de muis in het vogelhuis


Ik ben geen handige Harry. Mijn broer wel, die verbouwt huizen dat het een lieve lust is. Maar ik niet, ik bricoleer eerder wat. Ik ben dan ook uitermate fier dat ikzelf een nestkastje voor vogels in elkaar heb getimmerd. En het resultaat mag gezien worden, de verschillende delen sluiten mooi aan. Toen ik het in de boom hing, kwam er gelijk een koolmeesje opzitten. Toegegeven, ik heb een erg praktisch ontwerpplan gevonden, waarbij je vertrekt van een plank die de breedte heeft van de verschillende onderdelen. Dan moet je per stuk al twee zijden niet zagen.


Enfin, eigenlijk wil ik hier zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook nestkastjes te hangen. Vogels vinden niet zo makkelijk plaats meer om te nestelen. Ze kunnen best een zetje gebruiken. Maar zorg dan ook dat er zoveel mogelijk inheemse planten en struiken in je tuintje staan. En heb je geen tuintje maar wel een koertje of een balkon, dan kan je die planten en struiken in kuipen zetten. Want inheemse planten trekken meer insecten aan die als voedsel voor de jongen kunnen dienen.

PS. Als je een opening van 32 mm voorziet kan het kastje zowel door mezen als mussen gebruikt worden.

Titel = oud aftelrijmpje

Geen opmerkingen: