zaterdag 12 september 2015

Op Drift in het Krugerpark


Occasioneel wordt hier wel eens een boek besproken, zolang dat boek maar over Borgerhout gaat. Dit stukje gaat wel over een boek, maar het is geen recensie. Dat komt omdat ik het boek nog niet las. Maar ik zag deze poster hangen, een reclame voor een boek waarin ons park genoemd wordt. Vandaar dat ik het even onder uw aandacht breng.

We hebben hier natuurlijk een kleine literaire traditie rond het park (remember: de verfilming van De komst van Joachim Stiller). En daarnaast wordt het boek uitgegeven door Uitgeverij Vrijdag, en de Grote Leider daarvan kwam op deze blog ook al eens voorbij (foto: Rudy in zijn jonge jaren).

De schrijfster heet Ellen Van Pelt, en voor de inhoud van de roman knip en plak ik even van haar website. Op naar de dichtstbijzijnde boekverkoper zou ik zeggen: 

Eloïse, 33, architecte, keert samen met haar man en hun babydochter Louisa na vier jaar terug naar haar geboortestad Antwerpen. 
De pleinen, straten en huizen brengen haar in een roes van herinneringen. Eloïse went moeizaam aan het moederschap. Soms houdt ze Louisa in haar armen en denkt, als ik je nu heel hard tegen me aandruk, dan is alles voorbij.
Schijnbaar toevallig loopt Eloïse haar oude vriend Jacob, leider van een kunstenaarscollectief, tegen het lijf. Ze verlaat man en dochter om hem te volgen. Op de avond voor haar vertrek geeft haar moeder haar de schriften die haar vader schreef voor hij dementeerde. Ze leest zijn woorden niet. Eerst wil ze haar eigen verhaal kwijt.
 
Drift is een verhaal over hoe de keuzes die ouders maken onvermijdelijk hun kinderen tekenen, over hoe lief te hebben buiten de normen van onze maatschappij. 
De Schelde stroomt doorheen deze roman. Het water spreekt onophoudelijk.

Uitgeverij Vrijdag en Uitgeverij Wereldbibliotheek- september 2015

ISBN PAPERBACK 978 94 6001 282 2
 ISBN E-BOEK 978 94 6001 283 9

Geen opmerkingen: