dinsdag 17 november 2015

Krankenhaus


Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik op zijn tijd graag een boek lees. Ik heb veel favoriete schrijvers, en een handjevol daarvan zijn schrijvers-met-een-hoek-af. Schrijvers die door de maatschappij in psychiatrische instituten werden gestopt wegens afwijkingen ten opzichte van wat algemeen aanvaard werd. Jan Arends bijvoorbeeld, of Roger Van de Velde (anders, maar ook goed: de klassieker van Ken Kesey).

In Borgerhout is er een psychiatrische afdeling in het Sint-Erasmusgasthuis, het ziekenhuis dat begin jaren '60 het oude gasthuis aan de Fonteinstraat verving.

Ik had hier in het verleden al meer stukjes over dit ziekenhuis geschreven, maar ik was er nog nooit geweest. Nu wel, en ik heb ook de psychiatrische afdeling gezien.

Aardige lui, toffe plek. De enige plek ter wereld waar je naar het rookhok moet om een frisse neus te halen.

En dan zijn er nog gekken die zeggen dat roken de gezondheid schaadt!

plaatje uit Borgerhout 125 jaar (1961),

Geen opmerkingen: