zondag 16 november 2008

Monumentaal Borgerhout (6): kleur voor Sol




In de reeks als monument beschermde art nouveauhuizen is dit het volgende ensemble, op de Herentalsebaan 12 tot 18. Het weinige wat ik te weten kwam over dit viertal, vertellen ze zelf in hun geveltoppen: Den Walrus en Den Dolfijn zijn samen met hun tweelingbroertjes gebouwd in 1913.

Door vergelijking met de versiering van andere huizen, denkt men dat het een ontwerp is van architect J. De Weerdt. Opnieuw prachtige details dus: vrouwenhoofdjes, vissenkoppen en sprookjesachtige hoefijzerbogen.

Maar ik word vooral vrolijk van het fantastische kleurgebruik van deze vier-op-een-rij. Knalgele gevels opgefleurd met schrijnwerk dat in vier verschillende frisse kleurtjes is gezet. Zomaar middenin het grijze Borgerhout. Neem er alstublieft massaal een voorbeeld aan. U zou mijn buurvrouw daar erg blij mee maken.

3 opmerkingen:

Cavenske zei

Inderdaad prachtige panden...

De rommel achter de (in de middelste panden ook nog verkeerd gerenoveerde) ramen vind ik echter minder aantrekkelijk...

elise zei

Tsja. PVC zat er al in toen het beschermd werd als monument. Er zijn premies mogelijk om het terug te herstellen zoals het was, maar niemand kan daartoe verplicht worden. Niet iedereen heeft zo´n goeie smaak als wij natuurlijk...

Marysol zei

Kleur,kleur, kleur. Ik word helemaal warm vanbinnen. "La Boca" is één van de armste buurten in Buenos Aires(Argentinië),tik het eens in op google-afbeeldingen en je ziet meteen wat ik bedoel.